"Bersabarlah . Kerana sabar itu sifat yang disukai Allah"

Thursday, June 14, 2012

Malam Gelap Ditemani Bunyi2 Ranting Patah ....

Salam Mahabbah ^^


    Malam sunyi . Aku masih sendirian menghadap tv 30 inci bergambarkan perlawanan Crotia menetang Itali .
Sedang larut aku dalam hening malam jumaat . Tiba2 terdengar bunyi derapan tapak kaki kian mendekat dari sisi rumah ku . Kejutan automatik , tangan kanan menarik bilah parang yang sentiasa ada di sisi .

  Sedang aku memerhatikan derapan tapak kaki itu , muncul kelibat ayah . Datang bersenjatakan parang panjang . Ya aku tahu . Seruan itu telah beberapa kali aku dengar . Aku bangun dari dudukku seraya mengambil lampu suluh . Kami terus ke pintu rumah berbekalkan parang yang tidak pernah dibiarkan tumpul .
   Derap itu menjauh . Disambut bunyi deruan enjin motor sayup-sayup menambahkan lagi gusar di hati ku .
Aku kini bertatapkan gelap malam . Dengan paparan skrin hitam tanpa sebarang bayang dan sinar . Selimut ketakutan aku singkap . Jerebu kesamaran aku redah bersama ayah .

  Ayah melingas mencari arah bunyi derapan itu . Kian menjauh dan semakin kami hampir ke halaman hadapan rumah baru . Aku juga memalingkan mata ku ke kanan dan kiri . Mencari sesusuk tubuh untuk disalahkan .

  Jam menunjukkan pukul 1 setengah pagi . Tepat . Aku masih di luar rumah bersama ayah bertemankan nyamuk pemangsa dan langau . Ayah masih mecari . Maka aku masih menanti . Gesah aku dalam peluh kebimbangan . Resah dalam menanti penuh ketenangan .


  Tiba-tiba .......


 Kelibat itu melintas ...
 Jam 1 40 pagi ...
Aku mengenggam erat hulu parang itu .
Dibeli dari seorang pembekal orang asli .
Parang ini pernah digunakan oleh mereka dalam beberapa perbalahan antara kaum .
Parang ini juga pernah menjadi saksi tamatnya beberapa nyawa orang asli pada matanya ,


  Beberapa ekor lembu jiran melintas . Argh lega di hati . Aku menuju ke arah kawanan itu lantas ku halau dengan suara bersederhanan . Tanpa berlengah lagi ayah meminta aku menemaninya ke hujung kampung . Ingin melihat 2 ekor lembunya yang ditambat di sana .

    Usai sudah kami kembali dari hujung kampung . Jam tepat menunjukkan pukul 2 pagi . Aku kepenatan .
Sememangnya rutin ini perlu dilakukan setiap hari memandangkan kes penghisap ganja dan perompak semakin berleluasa di kampung ku .


Sampai masanya aku melelapkan mata ...
Selamat malam malaysia .



2.00 a.m.

15/6/2012

Kg Gong Ketereh , Pasir Puteh Kelantan .


-Encik Hati bersama Ayah-

No comments:

Post a Comment