"Bersabarlah . Kerana sabar itu sifat yang disukai Allah"

Wednesday, November 21, 2012

Perlunya tepuk dada tanya iman ^^

Salam Mahabbah ....


Jalinan dua manusia adalah fitrah . Hidup walau tidak bersuap . Mati andai dibiar terluap .  Maka suburlah ia merupa-ruap  . :)


Ok itu ayat pengenalan . Saja test mic .

    Dalam hidup kita . Ada masa kita tidak setuju dengan tindakan orang lain . Ada ketika kita hanya setuju tanpa bantahan . Dan ada waktu kita tidak memilih untuk disagree dan agree . Betul bukan ??
Kerana itu perlunya tepuk dada tanya iman :)


Pernah Nabi Muhammad bersabda ,mafhumnya " Sesiapa diantara kamu yang melihat keburukan . Maka cegahlah ia menggunakan tangan . Jika dia tidak mampu , maka cegahlah ia menggunakan lisan . Jika dia tidak mampu , maka cegahlah menggunakan hati dan itu adalah selemah-lemah iman "

"Riwayat Al-Bukhari dan Muslim . Hadith 40 (no. 34)"

Namun ....
Berapa ramai yang memilih untuk menegur menggunakan tangan ???
-Bukanlah bermaksud menggunakan kekerasan mahupun kekasaran . Sabda Nabi " Setiap orang adalah pemimpin dan bertanggungjawab diatas orang yang dipimpin"
Berapa ramaikah yang sanggup menggadaikan lisan mereka untuk secebis teguran . Melayu juga berkata "kerana mulut badan binasa"
Dan berapakah baki diantara mereka yang tidak sanggup menggunakan kudrat dan lisan , juga termasuk didalam golongan mereka yang menegur menggunakan hati ????
Dan berapa ramaikah yang hanya diam tanpa menggunakan kudrat , lisan malah mendiamkan hati mereka juga ???


Hidup ini tidak akan pernah lari dari dugaan maksiat . Hati sentiasa bermaksiat . Mata sentiasa liat. Mulut senang mengatakan cinta luat tabiat . Fikiran menerawang mencari perkara yang tidak sihat .
Dimanakah pelaksanaan "cegah menggunakan tangan,lisan, dan hati" jika diri kita tidak mampu untuk mecegah sesuatu yang logiknya datang dari diri sendiri ???

Tepuk dada tanya iman dan dapat jawapan . Tapi pelaksanaan kita hanya sekadar "ok diri aku je"

Pernah suatu ketika .....

     " Aku ke KB Mall . Hari ni macam biasa keluar dengan sahabat-sahabat yand dah habiskan SPM dengan aku . Mak aku cakap hari ni sebelum pukul 2 dah kena ada kat rumah . Aku ok je . Mat dan Aiman datang bawak awek . Fuyyo mantop . Naik motor bonceng awek . Awek pakai ketat2 . Yang si Amin pulak bawak awek cun gila . Ayu pulak tu . Pakai tudung labuh . Amir dan awek dia dah setting tempat dah . Dari tadi lagi aku tgok dorang borak dalam KFC tu . Aku ???? Aku tak de awek . Cukup lah aku tak de . Dari dorang dok main 'raba2' dengan awek dorang tu . Biarlah mereka .. Asalkan aku tak buat"


Tepuk dada dan tanya iman . Apakah tindakan anda dalam situasi "aku"????
Jujur .. Kita tidak melaksanakan "cegah guna tangan,lisan dan hati" dalam kehidupan seharian . Hatta kawan kita yang tidur dan terlepas zohor pun kita tak mampu nak kejut . Mana pulak nak tegur orang yang sedang bercumbu di jalanan ??
Mula berdikit-dikit .
Biarlah awal jalan ni terjongkit-jongkit .
Ayuh bangunkan nasihat Nabi kita ...
Mulakan dengan diri kita .

Tegur diri sendiri . Guna tangan sendiri . Guna lisan sendiri . Guna hati sendiri .
Apabila diri sudah terbiasa dengan teguran .
InsyaAllah lahir kekuatan untuk tegur sahabat2 kearah kebaikan :)

Berjuanglah . Sememangnya perjuangan menuju Allah itu pahit kerana syurga itu manis :)




-Cinta Dunia Itu Buta (CDIB)

No comments:

Post a Comment