"Bersabarlah . Kerana sabar itu sifat yang disukai Allah"

Saturday, June 2, 2012

Kedua-dua mereka mati .

Salam Mahabbah .



Arghh sempena nak hilangkan fikiran tentang balik malaysia esok .
Hari ni tak sempat nk tgok anak kucen .
Akhirnya 2 dari 3 mati .
Hush .

Ni la .
Bila berendam air mata .
Semua benda di sisi kita leka .

Erm .
Rasanya dh lama tak update iman .

Apa kata kita bagi peringatan tentang hidup kita dikit ? :)


Jum sama2 .


Manusia sering kali bersyukur dengan apa yang bakal datang . Tapi jarang diantara kita pernah bersyukur dengan apa yang PERNAH kita ada . Ada manusia yang hidupnya senang , tidur diatas katil yang empuk . Tapi tidak semesti lena tidurnya . Ada orang yang tidur diatas tilam buruk yang ditemui di tepi jalan dan dikutip dari longgokan sampah . Tapi tidurnya seribu kali lebih dari mereka yang kaya .



Ada manusia yang besar dan banyak hartanya . Sering makan makanan berbagai lauk pauk . Makanan sentiasa mewah dan bertaraf VIP . Sekali makan melebihi 5 6 lauk . Namun tidak semesti kenyang itu singgah di perutnya . Namun ada mereka yang hanya makan 2 lauk sehari . Itupun ikan kering dan telur goreng . Tapi makannya itu pernuh dengan hamdalah dan syukur malah khasiat dan tahap kekenyangannya itu melebihi mereka yang sentiasa kaya dengan harta dunia .



Apabila manusia ini melihat dunia dari skop akhirat . Manusia itu sendiri akan merasakan duni ini begitu kecil berbanding hari yang kekal . Kita sering mencari sesuatu yang boleh buat kita gembira dan kaya . Namun jarang orang yang mencari kemiskinan . Kerana takut merana sedangkan kesederhanaan itu satu cara untuk mengingati betapa kerdilnya kita disamping Allah . Mencari harta itu tidak salah . Namun mensyukuri sesuatu yang dah kita ada itu perlu .
       " Dengan anggota badan sahaja sudah mencukupi sebab untuk kita syukur kepada tuhan . Ketika anggota badan ini masih lengkap berfungsi kita belum mengerti apa itu nikmat . Namun ketika diberi tubuh badan ini tidak berfungsi , maka ketika itu terujilah cinta kita kepada dunia"



Jangan kita menyesal suatu hari nanti kerana semakin lama kita menangguh syukur , Semakin jauh kita dalam mencari kemantapan iman .





Doakan saya supaya tiket balik k malaysia tidak lagi ada masalah  :( . tlg ya doakan .

-Encik Hati-


No comments:

Post a Comment