"Bersabarlah . Kerana sabar itu sifat yang disukai Allah"

Wednesday, July 4, 2012

Nisfu Syaaban permulaan kepada amalan baru

Salam Mahabbah ^^



Nisfu Syaaban .
Tertutup buku amalan lama .
Dibuka buku amalan yang baru .
Ini lah masa yang sesuai untuk buktikan kepada Allah bahawa kita hambanya yang terbaik .
Buku yang lama jika dipenuhi coretan pen merah .
Maka buku baru ni pastikan dicatit dengan pen biru :)

diriwayatkan hadith dari Ali r.a. :



















Sebab itu kita turun temurun baca yasin sebanyak 3 kali ..


Bacaan pertama .
-Semoga Allah memanjang umur . BUKANLAH dengan panjang umur itu kita minta agar boleh lagi menghirup udara dunia dengan maksiat . Namun dengan hasrat hati agar dipanjang waktu untuk kita beribadah .

Bacaan kedua
-Semoga Allah memurahkan rezeki . BUKANLAH dengan rezeki itu tumbuhnya darah dan daging yang tidak halal . Namun agar kita tidak miskin dan meminta-minta dengan manusia . Disamping mampu memberi zakat dan juga pertolongan kepada mereka yang memerlukan .

Bacaan ketiga
-Semoga diangkat bala . Diangkat bala kepada diri , sahabat , ahli keluarga , dan juga kepada seluruh umat islam .


Dan satu keajaiban yang datang depan mata sendiri malam ni , sedang-sedang terbaca ayat-ayat surah Yasin ,maka ditakdirkan terperasan ayat ini :


[39]
Dan bulan pula Kami takdirkan dia beredar melalui beberapa peringkat, sehingga di akhir peredarannya kelihatan kembalinya pula ke peringkat awalnya – (berbentuk melengkung) seperti tandan yang kering. 




Cuba perhatikan gambar ni . Kena x dengan ayat diatas 











klu ada yang belajar sains dulu , ini dipanggil moon phase .




Fase bulan ini kita dikenali oleh para saintis sebagai lunar moon . Pada setiap bulan lunar, Bulan akan melalui semua fasa. Kita boleh melihat fasa yang dikeluarkan dalam imej di bawah. Sama seperti Bumi, separuh Bulan yang diterangi oleh matahari manakala separuh lagi dalam kegelapan. Fasa pertama hasilnya kita lihat bulan hanya terlihat separuh sahaja .


Pada bulan yang seterusnya , Bulan dipagari antara Bumi dan Matahari. Kita melihat bahagian Bulan yang tidak diterangi oleh matahari (dalam erti kata lain, kita tidak melihat Bulan langsung kerana kecerahan Matahari melampaui kecerahan Bulan malap) Apabila Bulan tepat sehala dengan Matahari ( seperti yang dilihat dari Bumi), kita mengalami gerhana.



Sebagaimana Bulan bergerak ke arah timur dari Matahari di langit, kita melihat sekurang-kurangnya cebisan lambaian cahaya matahari yang terbias kepada Bulan setiap malam. Beberapa hari selepas bulan yang baru, kita lihat bulan sabit yang nipis di langit barat pada waktu  malam. Bulan sabit, atau didapati berkembang kepada lebih besar  setiap malam. Apabila separuh daripada bahagian Bulan diterangi, kita panggil bulan suku pertama atau (first quarter-moon). Nama ini berasal dari fakta bahawa Bulan kini satu perempat daripada jalan melalui bulan lunar. Dari Bumi, kami kini melihat di sebelah yang disinari cahaya matahari Bulan dari sisi Bulan .

Bulan terus berputar dan berputar. Setelah lebih daripada separuh bahagiannya diterangi, ia mempunyai bentuk yang kita panggil gibbous. Bulan gibbous muncul untuk berkembang lebih gemuk setiap malam sehingga kita lihat muka penuh disinari cahaya matahari Bulan. Kita panggil ini fasa bulan penuh(full-moon). Ia terbit hampir tepat ketika Matahari terbenam dan menetapkan waktu yang sama seperti Matahari terbit pada hari berikutnya. Bulan kini telah selesai setengah bulan lunar.



Pada separuh kedua bulan lunar, Bulan tumbuh secara sedikit setiap malam. Kita panggil ini menyusut. Bentuknya masih gibbous pada masa ini, tetapi tumbuh sedikit susut setiap malam. Kerana ia mencapai titik tiga suku pada bulan, Bulan sekali lagi menunjukkan kepada kita separuh bahagiannya cerah dan bahagian lain dalam kegelapan. Bagaimanapun, bahagian yang kita lihat gelap pada fasa suku pertama dulu ketika first quarter kini terang. Kerana ia melengkapkan perjalanan dan menghampiri waktu bulan baru lagi, bulan ialah bulan sabit . (moon waning crescent)

Maka cukuplah sebulan penuh ..

Kena bukan dengan ayat tersebut ?

"dan bulan pula kami takdirkan melalui beberapa peringkat sehingga akhir peredarannya kelihatan seperti kembali kepada peringkat awal (bebentuk melengkung) seperti tandan tua"

-Tandan tua tu bulan sabit lah .bermula dengan bulan sabit dan berakhir dengan bulan sabit . :)





selamat malam

-Encik Hati-






















No comments:

Post a Comment