"Bersabarlah . Kerana sabar itu sifat yang disukai Allah"

Sunday, July 15, 2012

Menegur dan menerima teguran ...

Salam Mahabbah ^^

Teguran ...
Kritikan ...
Saranan ...
Cadangan ..

Semua itu mengekspresi satu tanda bantahan dan protes kepada sesuatu .
Namun yang membezakan adakah bantahan itu diluahkan secara emosi ataupun sebagai saranan yang ingin memperbaikpulih sesuatu ?
Secara tulus ramai yang memilih untuk menghamburkan kritikan secara emosi dan amarah tanpa kita sedar .
Secara tidak langsung memberikan satu wajah baru dan juga menimbulkan rasa tidak senang kepada piha yang lain .

Memberi kritikan ini dibahagi kepada 3 bahagian .

1. Kritikan berunsurkan hasad dengki .
 

Golongan ini mudah sahaja kita dapat lihat dan jumpa . Kerana dengki tidak diberikan jawatan atau kepercayaan dalam menguruskan sesuatu . Biasanya mereka ini akan mendapat sokongan dan juga bantuan dari insan yang lain diatas perasaan tidak puas hati kepada pimpinan yang asal .

2. Kritikan ikhlas agar diperbaiki .


Mereka yang berhati mulia biasanya menegur dengan penuh hemah dan juga teknik agar tidak menyakiti hati pihak yang lain . Biasanya ramai yang mendengar berbanding membantah .

3. Kritikan yang mengharapkan balasan .


Mereka adalah orang yang mengharapkan agar saranan mereka didengari . Bukanlah balasan agar diberi sesuatu hadiah berupa jawatan . Biasanya mereka akan disalah faham oleh pihak yang ketiga .



Hari ini dalam sejarah saya campur tangan hal MTS Qurra . Hal Iftar Jama'e yang bakal diadakan suatu tarikh di dalam bulan Ramadhan .
Ikhlas saya adalah antara yang tidak pernah campur tangan malah memberikan cadangan lantaran kisah silam sebagai pelajar yang nakal .
Malah diantara pemimpin Qurra itu adalah mereka yang selalu memberikan tarbiyah dan nasihat kepada saya . Maka hari ni jatuhlah ego mereka sebagai pemimpin apabila ada anak buah seperti saya yang dahulunya adalah seorang yang bermasalah menegur dan memberikan buah minda .

Bermulanya kisah dengan idea seorang akhawat yang ingin menyatakan keinginan untuk berbuka puasa bersama-sama sahabat tidak kira banin mahupun banat .
Dengan itu Press Qurra mengambil tindakan dan menyatakan persetujuan dan akan mengadakan mesyuarat dengan ahli2 nya yang mana tergolong dari mereka yang sentiasa terikat waktu dan masa dengan Qurra 3rd Batch .
Maka timbullan kata2 yang mengatakan bahawa sudah sampai masa kita menguji ketangkasan dan kepandaian mereka yang lain dari menggunakan khidmat ahli2 yang lama .
Bermulalah perbahasan yang agak gamat membabitkan semua ahli .
Saya turut sama mengikuti perbincangan yang agak panas itu .
Namun kata-kata saya telah disalah ertikan oleh beberapa pihak .
Sengaja kata-kata itu diukir demi gurauan .
Namun menghiris beberapa hati .
Terluka dipinta maaf pun tidak akan pulih .

Namun satu sahaja teguran yang saya buat sebelum angkat kaki dari menimbulkan kontroversi .

"kita mungkin dilihat kepada diri kita yang dulu sebagai pelajar yang rosak akhlak :) . Namun saya yakin setiap orang mempunyai potensi dalam membina sesuatu . Dan setiap kita mempunyai role masing2 dalam menyempurnakan hidup bermasyarakat :) . Kami sentiasa patuh dan dengar keputusan Syura . Sami3na waata3na "


Keluar dari situ terus tidor :)

No comments:

Post a Comment