"Bersabarlah . Kerana sabar itu sifat yang disukai Allah"

Saturday, May 18, 2013

Ibu ku Syurga ku

Surat untuk ibu - terima kasih kerana menyayangiku.



Umi.
Dulu saya lemas dalam perut umi.
Doktor kata kalau tak belah perut saya boleh mati .Dan umi kata doktor belah perut umi tanpa bius.
Sakit kot .Tapi saya kecik masa tu , umi kata sakit pun saya gelak je.

Umi,
Kecik2 dulu saya nakal.
Pernah saya jatuh dari bumbung rumah tingkat 1 dan pengsan .Dan umilah yang pertama melompat dari tingkap dan rangkul saya. Saya ingat lagi.
Ada satu masa waktu tadika .saya potong tangan sendiri masa tengah kupas mangga. Umi yang pertama pukul saya sebab tak dengar cakap dia . Haih.

Dulu masa sebelum tidur umi ceritakan pasal sang kancil . Kadang2 dengan buaya , kadang2 dengan singa.Saya tak tahu kenapa saya minat sangat sampai umi terpaksa reka cerita untuk puaskan hati saya.

Umi ,
masa sekolah rendah cikgu kata murid2 kena hormati ibu bapa. Tapi saya balik rumah , baju , buku kasut saya baling merata-rata .Umi kata tak pe , umi ada
Umi sekolah rendah dulu kami adik beradik ada wallet yang umi buat pakai sapu tangan. Nampak kolot . Tapi entah kenapa kami tak pernah rasa malu pakai wallet tu malah bangga . Sebab umi kata sapu tangan tu boleh guna untuk lap hingus. Baguskan umi ?? 2 dalam 1

Umi ,
masa mother's day dulu , waktu saya kecik2 saya bagi umi pen dan tulis 'i love u' umi . Saya tahu umi tak menangis depan saya , tapi otw balik rumah tudung labuh umi basah. 5 tahun pen tu ada dekat dinding bilik umi . Saya pun tak tahu apa special pen yang harga 50 sen tu dekat umi.

Umi,
masuk sekolah menengah saya nakal.Saya lompat pagar , saya tak pergi kelas , saya lawan kata2 cikgu. Ramai cikgu kata saya ni tak boleh dibaiki dah. Tapi umi kata 'qawi yang terbaik sekali' . Walau orang cemuh , umi kata saya buat apa2 sekalipun , saya yang terbaik. Tapi saya tak berubah. Degil.

Umi pernah tanya saya ada suka sape-sape ?? Saya kata tiada . Umi kata itu kalau anak muda. Saya kata ada. Umi kata "jaga hati
insyaAllah perkara lain akan terjaga juga"

Umi,
ingat lagi masa saya kena h1n1 ??Umi dengan ayah datang melawat. Masa tu saya menangis , saya kata saya akan mati. Dan saya menangis sebab takut mati. Umi buat apa ?? Umi senyum je. Umi kata Allah uji tanda sayang hamba. Tiap2 hari umi melawat saya. Pasir Puteh dan Tanah Merah tu bukan jalan sehala. Tapi setiap kali maghrib umi ada. Bawa nasik dan berbagai benda.Umi , semua doktor takut nk masuk bilik rawatan saya. Kalau masuk pun pakai mask kat muka . Umi ?? Umi masuk selamba . Tak de mask tak de apa2 . Sebab umi kata saya tak sakit pun cuma mengada.

Dan bila besar , baru saya sedar. Tiap kali saya telefon umi, bukan kerana saya ambil berat. Bukan kerana saya rindu . Tapi sebab saya kesuntukan duit dan sibuk kejar dunia .Sekarang baru saya tahu , saya banyak meminta tapi pulangannya tiada. Kecil saya menjerit meronta ingin disusukan. Kanak2 , saya terkinja2 nak mainan itu mainan ini. Remaja, saya hancur , hanyut mencari diri sendiri . Dewasa , saya lupa siapa sebenar punca adanya saya .Umi, saya mungkin nakal , saya mungkin janggal . Tapi bila umi puji saya , bagi saya itu yang ada dan kekal .Saya jarang terima keputusan umi , saya banyak bantah kononnya ilmu ini ada di dada langit . Kononnya pengetahuan ini mengalir di laut 7 . Tapi saya alpa , ilmu umi jauh berbeza dengan saya darjatnya . Hakikatnya saya ni yang hina.Umi,maafkan saya .Sebab saya tak jumpa lagi cara untuk jadi anak yang mampu menerangi dunia ibu bapa.
Walau apa pun saya akan tetap mencuba .Umi ... Saya sayang umi dunia akhirat ...


-Anakmu-
 
 
 
 
Konvo Permata 2011
 

No comments:

Post a Comment