"Bersabarlah . Kerana sabar itu sifat yang disukai Allah"

Saturday, July 20, 2013

Ramadhan bukan hanya berpuasa, malah ia juga medan tarbiyah.

Ramadhan al-mubarak .


:) . Blog ni umpama kekasih yang merindu . Atau kita boleh umpamakan sebagai 'stalker' . Ok cukup .


Dalam diam, sudah genap 11 hari berpuasa (posting ni dipublish pada 11 ramadhan). Namun apa pembaharuan yang kita terima dan kita berjaya ?? Meningkatkah tahap cinta kepada Allah dan Rasulnya ?? Atau sekadar puasa dan berlapar dahaga ??

Yang menjadi rebutan kita harian adalah mengenyangkan nafsu yang tak pernah berkesudahan. Jauh dari makna yang sebenar ramadhan itu didatangkan. Hikmahnya agar kita mampu merasai kelaparan faqir miskin juga mensyukuri nikmat tuhan dalam masa yang saman. Namun.. Masih ada dikalangan kita yang tega mengambil puasa tu hanya berkadar 'puasa' . Dimana letaknya penghayatan sebenar 'as-siyam' jika hanya tahu menahan dahaga dan lapar, tapi syahwat dibuar bermaharaja lela.


Bagaimana ?? Dimana sebenarnya penghayatan ramadhan. Ramadhan bulan pengislahan , tapi dimana pembaikian yang kita bina ?? Dekatkah kita untuk 'tittle' 'muttaqin' ???

(maaf post ini ditulis dengan hp maka tak dapat nak di salin ayat Quran)

Orang muttaqin itu disebut oleh Allah sebagai ' orang2 yang mengingati Allah ,tatkala bangunnya , juga ketika duduk atau ketika berada diatas (junub)nya *berbaring* . Dan mereka ini senantiasa berfikir di atas penciptaan langit dan bumi. Dan berkata (mereka) , wahai tuhan ku, sesungguhnya penciptaan langit dan bumi ini tidaklah dicipta secara sia2 ,maka ampunkan kami dan jauhkanlah kami dari api neraka" '


Sedikit-sebanyak perkongsian sebelum sahur ni . Semoga membawa keberkatan dan keampunan dari Allah .



Dan jemput2 datang berbuka puasa kerumah saya juga berterawih ke Masjid Besar Mukim Gaal .


Pasir Puteh, Kelantan .

12 Ramadhan
1.30 a.m.

No comments:

Post a Comment