"Bersabarlah . Kerana sabar itu sifat yang disukai Allah"

Friday, April 12, 2013

Jauh panggang dari api .

Salam Mahabbah ...


       Dunia dengan akhirat . Jauh panggang dari api . Macam langit dan bumi . Bagai aur dengan tebing. Semua benda yang pernah jadi pepatah boleh dibaratkan untuk dua perkara bipolar yang berbeza ni .  Namun dalam perbedaan mereka , ada satu bond dan ikatan yang kukuh . Betul ?? Tidak lengkap dunia dan akhirat jika dua alam ini tidak disaling kaitkan . Tidak pernah satupun penceramah yang bercakap hanya menyentuh isu dunia tanpa ada selitan tentang akhirat . Dan tiada yang menyampaikan sesuatu mengenai akhirat tanpa ada peringatan untuk amalan dunia .


     Yep . Dan dua benda ini yang tentukan sejauh mana pengalaman kita sebagai manusia . Ingat sebagai manusia yang Islam , tiada kehidupan kedua bagi kita seperti atheist dan juga penganut agama-agama lain . Mereka (orang cina dan sebagainya) berpegang kepada kehidupan selepas kematian . Dengan kata lain selepas mati , mereka akan dihidupkan sebagai kehidupan yang lain . Juga sebelum mereka dilahirkan , mereka dah lama hidup sebagai hidupan lain .


       Dan dunia dan akhirat ini adalah tunjang kehidupan asas manusia . Tanpa dunia manusia hanya akan berada di atas sejadah tanpa fikirkan dakwah kepada ummah . Tanpa jalankan tanggungjawab sebagai seorang anak , seorang jiran dan seorang ummat islam . Dengan hanya ada dunia , manusia akan mabuk dibaham arus arak dan zina serta maksiat . Dan pasca era 20-an ini , banyak dari kita 'manusia' yang sudah mula hanyut dibuai mimpi yang bernama dunia .

  
      Dunia ini hanya akan jadi dunia . Suatu tembok ujian yang menjadi kayu ukur keimanan manusia . Ada manusia yang mampu merentangi tembok ini . Ada yang terkena lamunan sihir taman yang ada dibawah tembok ini . Dan dengan kekuatan yang ada itulah kita akan teruskan kehidupan ke alam dimana tiada penghujung .

    "Maka antara nikmat-nikmat Tuhan , yang manakah hendak kamu dustakan"
      -Ar-Rahman 14-

 

"Hidup ini membunuh kita berkali-kali , semakin hari semakin banyak nyawa kita dibunuh oleh makluk bernama 'hidup' . Mati hanya membunuh kita sekali sahaja "

    Bersediakah kita ??Untuk kunjungan yang bernama maut ??? Dengan keyakinan kepada tuhan pada waktu ini ???  Dengan keimanan yang ada sejengkal ?? Dengan Islam yang hanya timbul pada nama ???


"JAUH PANGGANG DARI API"    Betul bukan ????

No comments:

Post a Comment