"Bersabarlah . Kerana sabar itu sifat yang disukai Allah"

Sunday, March 24, 2013

Allah musta'an

Salam Mahabbah ^^


       Akan ada suatu masa di mana kita tinggi dan ada masa kita rendah. Pernah diajukan satu kalam ini kepada seorang yang alim. Berkata anak murid beliau "wahai guru ku , aku tidak kuat untuk menghadapi kehidupan ini. Manusia di sekeliling sentiasa memandang serong terhadap aku dan aku sendiri tidak punya keyakinan untuk hidup" .
      Jawab guru itu sambil tersenyum "wahai anakku , kamu punya masa depan dan kamu punya kehidupan. Hargai sesuatu yang bernilai bukan dengan pandangan orang sekeliling. Tapi apa yang kamu lihat dari mata kamu itulah yang ada. Hidup ini ada naik dan turunnya. Ketika kamu berada di atas, gapailah awan seerat mungkin agar tidak jatuh ke bawah. Dan ketika kamu jatuh ke bawah , ingatlah bagaimana rasa ketika kamu memeluk awan itu , agar kamu tidak hilang semangat yang ada"
   
 

      Benar. Ada waktu di dalam hidup ini kita akan terperosok dan susut. Juga akan ada waktu di mana kita akan rasa diri kita ni hopeless. Dan ada waktu di mana kita rasa diri ini diabaikan oleh manusia sekeliling. Ya dan ia benar-benar berlaku pada kita pada jarak usia yang cuba mencecah dewasa. Namun disebalik semua itu , tahukah kita itu adalah saah satu ujian kedewasaan, Benar bukan ??? Manusia yang berfikir tidak akan mengulangi 2 kesalahan yang sama pada waktu yang sama.
       Ada masa tingkah laku kita disalah anggap oleh manusia dan pernahkah anda rasa ???Bagaimana anda cuba sedaya upaya untuk memperbetulkan keadaan ??Dan hakikatnya apa yang anda sampaikan itu tetap disalah ertikan oleh orang lain ???Dan cuba lagi untuk kembalikan keadaan kepada yang asal ???Tapi akhirnya yang termengah adalah anda yang tidak tahu bagaimana caranya ???
       Fatrah itu banyak berlaku dalam kehidupan kita. Dan penyelesaian bergantung kepada invidu. Ada yang memilih untuk berdiam diri. Ada yang memilih untuk menjelaskan keadaan. Ada yang cuba menjarakkan dari masalah tersebut. Hakikatnya ia tidak akan selesai selagi tidak anda hadapi. Namun cukup kuatkah untuk kita tempuhi perkara seperti itu ???? Jawapan ada di dalam diri masing-masing. Cukupkah semangat untuk kita selesaikan masalah itu ???
      Ye. Dan pastinya yang timbul adalah , andai waktu itu dapat diputar balik, pasti aku tak buat perkara seperti itu. Sedar atau tidak kita hanyalah mengeluh dan hidup mengejar bayang-bayang. Ye ramai yang bertindak dan cuba hadapi masalah itu. Tapi ramai yang tidak berjaya.
     Akhir kata, hidup ini ada  naik dan turun dia. Ketika berada diatas , maka gunakan peluang yang ada sebaik mungkin . Ketika berada di bawah maka jangan cepat putus usaha.

Ingatlah Allah itu sebaik-baik tempat kembali . Sebagaimana Nabi Yaakub yang kehilangan anaknya Yusuf a.s. dek kerana benci dan dengki dari adik beradik Yusuf . Dan kata baginda
 و الله المستعان على ما تصفون

Ya Allah jika aku tahu keadaan akan bertukar seburuk ini , nescaya aku tidak akan pernah mencuba untuk mencari sesuatu selain kasih sayangMu .

Allah Musta'an ....

No comments:

Post a Comment