"Bersabarlah . Kerana sabar itu sifat yang disukai Allah"

Saturday, January 26, 2013

Sifat dan sikap .. Berbeza namun sama .

Salam Mahabbah ..



Allah Ta’ala berfirman:
  إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ
“Sesungguhnya kaum mukminin itu adalah bersaudara.” (QS. Al-Hujurat: 10)   

Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu dia berkata: Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda:
حَقُّ الْمُسْلِمِ عَلَى المسلمِ خَمْسٌ: رَدُّ السَّلامِ، وَعِيادَةُ الْمَرِيْضِ، وَاتِّباعُ الْجَنائِزِ، وَإِجابَةُ الدَّعْوَةِ، وَتَشْمِيْتُ الْعاطِسِ
“Hak seorang muslim atas muslim lainnya ada lima: Menjawab salam, menjenguk yang sakit, mengantar jenazah, memenuhi undangan, dan mendoakan yang bersin.” (HR. Al-Bukhari no. 1240 dan Muslim no. 2162)


Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu dia berkata: Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda:
لا تحاسدوا ولا تَناجَشُوا ولا تباغضوا ولا تدابروا ولا يَبِعْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَيْعِ بَعْضٍ,وكونوا عباد الله إخواناً. اَلْمُسْلِمُ أَخُو المسلمِ: لا يَظْلِمُهُ ولا يَخْذُلُهُ ولا يَكْذِبُهُ ولا يَحْقِرُهُ. اَلتَّقْوَى هَهُنا – يُشِيْرُ إِلَى صَدْرِهِ ثَلاثَ مَرَّاتٍ- بِحَسْبِ امْرِيءٍ مِنَ الشَّرِّ أَنْ يَحْقِرَ أَخاهُ الْمُسْلِمَ. كُلُّ الْمسلمِ عَلَى المسلمِ حَرامٌ: دَمُهُ وَمالُهُ وعِرْضُهُ
“Jangan kalian saling hasad, jangan saling melakukan najasy, jangan kalian saling membenci, jangan kalian saling membelakangi, jangan sebagian kalian membeli barang yang telah dibeli orang lain, dan jadilah kalian sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim adalah saudara muslim bagi lainnya, karenanya jangan dia menzhaliminya, jangan menghinanya, jangan berdusta kepadanya, dan jangan merendahkannya. Ketakwaan itu di sini -beliau menunjuk ke dadanya dan beliau mengucapkannya 3 kali-. Cukuplah seorang muslim dikatakan jelek akhlaknya jika dia merendahkan saudaranya sesama muslim. Setiap muslim diharamkan mengganggu darah, harta, dan kehormatan muslim lainnya.” (HR. Muslim no. 2564)



    Jelas 2 nas diatas merujuk kepada bagaimana seorang muslim sepatutnya menghormati seorang muslim yang lain . Tanpa penjelasan lain , maklumat diatas jika dicerna satu-satunya merujuk kepada bagaimana akhlak dan tahap kehormatan seorang muslim terhadap satu sama lain .

    Namun hairan bukan  ??? Kenapa dan mengapa masih ada yang sentiasa berkata buruk terhadap saudara seislam yang lain . Nah di situ menunjukkan ketidakmatangan dalam kehidupan seharian . Jika mereka mengaku berlandaskan syariat yang haq dan Islam yang haqiqi , mustahil untuk timbul perkara seperti khabar angin dan tomahan serta fitnah .

   Ye manusia itu tidak semua normal . Ada mereka yang berpakaian dengan koyak dan ada yang berpakaian sempurna  . Kerana itu manusia ini diciptakan universal .

   Sedangkan mengata si mati itu diharamkan apatah lagi berkata buruk tentang manusia yang masih hidup .

     Selama saya menulis di dalam blog ini , tidak pernah saya mentionkan nama sesiapa dan nama apa perkara serta benda yang berlaku secara personal . Namun saya hairan jika blog saya disalah ertikan dengan hanya perkara2 syubhah dan tak jelas . Jadi untuk apa timbulkan khabar angin tentang itu ??

    Jika 3 insan alami masalah , kenapa perlu ada campur tangan insan yang keempat ??? Bukan merungkai suasana , namun merumitkan keadaan .

   Hentikan tomahan kasar anda . Tegurlah denganc ara yang elok . Saya mendengar dan tidak pekak .

1 comment:

  1. Herm. Raso bersalah pulok. Kadang2 aku pk, aku nie sapo sebenarnya utk kamu 2 ore? Aku nie tempat ore buang najis dr sebelah pihak jah ko sedang pihak so lg, aku tabur cket2.? Gitu ko aku bena? Duo ore saing aku duk gaduh dgn berbalas bicara, aku patut senyap ko? Kalu masuk campur, ado ore maroh. Crito ko sebeloh pihak so lg, keno maroh jugok. Pah , kalu gitu , aku saing lg ko? Herm ~ Maaf sangat2. xsea saing baloh. Crito lamo. Bia la xngaku saing pun. Tapi duo2 saing hk aku sayang. Asif jiddan. :(

    ReplyDelete