"Bersabarlah . Kerana sabar itu sifat yang disukai Allah"

Friday, January 27, 2012

sakit hati~ salah kita lagi .adoyai .



haaaaaaaa baru balik dari jaulah nye .wush penat doe .sape yang xpenat .jalan ke petra .ha korang baca diari tulisan aku yg ni lah .malas nk tulis dh .


sepanjang kenangan pahit dan manis berjaulah ~

-mencuba kereta driver sebelah kiri
-bersiap pkl 6 pagi dan bertolak tepat pada masa
-mendengar ulangan nasihat2 ustaz azhar idrus
-sampai ke Jerash dalam keadaan mengantuk
-mendaki Qal'ah Jerash sambil bergambar
-bergambar pada setiap tiang patah atau sempurna yang ditemui
-mereka2 cerita tentang sejarah pembinaan kota Jerash
-cuba berbual dengan akhawat tapi tidak berjaya
-makan syawarma kambing yang xtahu apa nama kedai dia
-jalan sambil dengar ustaz azhar idrus lagi
-sampai ke maqam nabi syuib
-tak smpai stgh jam dh angkat kaki dari tempat tu
-bertolak k maqam nabi yusha3 (xde dlm plan)
-bilang ketinggian nabi yusha3 padahal kubur tu dh dipanjangkan sedikit
-bertolak dari maqam nabi yusha3 terus ke laut mati
-isi minyak kt stesen minyak tapi tersilap bagi 80 JD padahal 47 je pon
-menuju penuh kelajuan sambil mengelak apabila ditahan polisi
-sampai ke laut mati tapi dh maghrib
-bayar2 tiket masuk ke laut mati tapi xtahu nk madi ke x sebab dh maghrib
-last2 mandi sampai isya .(arab pon bingung mcm mana melayu boleh mandi walau dh malam .hahaha)
-makan kek batik akhawat malah mintak nk tambah .(tapi xmintak pon.hahah)
-siap2 ke mu'tah dengan badan xdibilas dengan air biasa .
-sampai ke mu'tah dan merasakan masakan pemudi islam di Bayt Ug Indah
-menerima layanan 5 bintang dari mereka (mintak tambah nasi dan lauk pon bagi)
-beralihh ke Bayt Dimasyq dan beristirehat untuk ke Petra
-jam 12 bertolak ke Petra
-berenti di masjid berdekatan Petra pada pkl 3 sambil tunggu subuh
-tidor sebab ada dua jam lagi (main tidor meringkuk atas kete cam tu je)
-bila subuh arab semua semayang (melayu bangun time orang qamat)
-baru ambik ari semayang dan baru nk semayang tiba2 dihalau penjaga masjid dengan teriakan2 dan tempikan2 keras yang menyuruh keluar dari masjid
-terpaksa berimamkan imam yang kesejukan diatas jalan tar yang basah dgn salji
-bertolak ke Petra dengan perut kelaparan
-sampai ke Petra dan bertemu group2 jaulah yang lain
-buat xpeduli orang lain terus masuk(group lain bawak bekal makan.kami x.terus masuk walau xmakan .tercengang2 orang lain)
-cuba nk jln dengan akhawat tapi nmpk lmbt sgt jln terus xpeduli(hati berat nk tggl hahaha)
-masuk dan redah terus ke dalam Petra sambil xpeduli orang lain
-cari tiang untuk bergambar
-sampai kawasan bukit dan naik ke atas
-akhawat2 tiba2 nak naik jgk (klu dorang xikot ntah sesat ke mana dh )
-tunggu akhawat yang tersalah jln selama sejam
-sambung daki gunung time akhawat sampai
-kaki dh lenguh dh tapi kuatkan juga
-tersesat dan tlg sesatkan jln ntuk orang lain (lbh kurang 100 orang yg ikot belakang time sesat uh )
-cover dan lari sambil ckp 'kami saje je nk tangkap gambo asal ikot nih ?'
-sampai ke depan pintu tempat lakonan transformer 2
-bergambar2 jap
-sambil bergambar dengan group lain dn akhawat
-tiba time turun tiba2 ramai yang tergelincir
-xkira syabab akhawat semua tergelincir
-tiba2 ade yang degil suruh naik himar xnk (nk jln walau sakit kaki)
-pujuk punya pujuk last2 naik jgk himar tu
-sampai perhentian himar (masih jauh dari pintu masuk)
-akhawat tu xnk naik lagi kuda tapi kaki sakit
-tanpa paksa terus kasi kuda depan muka biar dia naik
-habiskan perjalanan Petra dengan makan ayam sekor sorang
-bertolak ke aqaba
-berenti main salji atas bukit
-baru je naik kete lepas main salji tiba2 ade tenpat yang lagi lebat salji
-saje buat2 masukkan kereta dalam salji
-main2 tiba2 kereta xdpat keluar
-tolak2 tarik lepas stgh jam baru dapat
-keluar terus ke aqaba
-cuba tipu faisal dengan sorrokan kereta di sebalik batu tapi gagal
-sampai aqaba check in hotel dan terus jalan ke pantai (bbq)
-mintak akhawat masakkan daging burger
-mandi laut walaupon dh pkl 8 mlm
-makan2 terus balik tapi tiba2 clutch kereta xjadi
-terpaksa bertungkus lumus tarik kereta dengan teksi
-esok kereta siap pkl 3 ptg terus jalan ke wadi rom
-sampai ke pintu masuk wadi rom dan terus pecut tanpa bayar tiket masuk
-dikejar penjaga tiket suapay membayar tiket masuk wadi rom
-berenti dan berpura2 cakap BI suapay arab tu xpaham
-berpura2 dari Canada
-last2 patah balik dan langgar roadblock yang dibuat polis kt pintu masuk wadi Rom
-terus ke amman
-sampai amman tuan kereta mintak bayar 150 jd sebab baiki clutch
-gaduh dalam masa sejam sambil bimbangkan akhawat yang diganggu arab
-lepas sejam selesai gaduh sambil bayar 100 JD
-balik ke suwayleh tapi kawan xde kt rumah
-makan megi cup xde jenama alaskan perut
-bincang2 dan balik naik taksi
-tiba2 masalah plak
-bergaduh sesame sendiri
-naik jgk takse sambil tidor
-dan sampai irbid tiba2 pemandu mintak 8 Jd sorang (mula2 8 Jd satu kereta)
-gaduh pulak 5 minit last2 bayar 15 je
-naik ke bilik update status dan tidor

-selamat mlm irbid-

kenangan itu tetap tersemai di hati
 
 
 
ha dh baca ?hehe ,tu lah ape yg aku baut 3 hari .
gambar ?
em xpayah lah .hari tu aku dh pk dh .setiap perkara yang berkait dengan perempuan ni pasti je beri msalah .korang xpecaya ?baik korang pecaya lah sebab hari ni aku dh kena balik .sedih jgk bila pk ade jgk kawn yang sanggup buat mcam tu ye ?xtahu ah .mungkin dia xsuka aku .anyway semua ade hak untuk suka dan tak suka ..

oh citer tentang tu ?xkan nk tahu jgk ?
entah ah .xpe je lah .
mungkins alah aku .memang aku ni penghafaz quran yang xberguna .sampaikan quran tu sendiri tu lari dari diri aku ...time g jaulah tu ..aku muraqqibkan akhawat .ye lah dh g sekali mesti la jaga dorang .tanggungjawab jatuh kt bahu mereka yang mampu jaga .so aku dan kawan2 jaga lah .ye lah bila balik dari jaulah .kenangan manis tu masih terasa di mata .so bila tgok gambar .mesti la bnyk main komen2 .aku pon xde kebenda nk bernafsu bila men komen2 .ye la .sedangkan semua tu imbas kembali memori2 aku .buat ape aku nk bernafsu .oke je lah .kan2 ?tapi .dalam tgh gembira kenangkan balik kenangan2 lama .tiba2 salahs atu dari status akhawat .

lebih thiqoh pada "DIA" yang tak hafal quran tapi lebih baik akhlak dan pergaulan, berbanding "DIA" yang hafal quran tapi akhlak dan batasan pergaulan hilang entah ke mana..

*sama-sama bermusahabah..
moga Al-Quran menjadi hujjah UNTUK kita, bukan menjadi hujjah KEATAS kita..
sape xterasa kan ?hahaha .sape lagi yang bergaul dengan perempuan dan menghafal alquran .sape agi ?aku lah tu . huh .xpe je .teguran itu aku terima .bila aku update status 
tak perlu luahkan secara formal jika ketidak puasan hati iu terbuku .
sebab bila dipendam semakin bernanah .
lebih baik face 2 face .
berterus terang lagi bagus bukan ?
xde yang nk marah .
... sebab bertegur tu memang saya suka .

sememang saya tidak selesa .jangan biar benda lain meletup .
sebab bila dh tercetus sekali . maaf tu mungkin dh jadi benda yang sia2
 
aku cakap lah aku oke je jika xsuka .teruskan cakap sebab aku bukan lah orang yang mampu puaskan hati semua orang yang ada kt sekeliling .
tiba2 dia balas 
memang status FB yang saya tulis nak buat orang terasa.. bukan nak menghina atau mengherdik apatah lagi merendahkan diri sesiapa.. just untuk musahabah bersama.. yang utama ia peringatan untuk DIRI saya sendiri..

*maaf kalau tak selesa..
 
lagi la terasa kan ?ehe xpe je .sebab dia berhak cakap macam tu .aku xde cara lain terpaksa mengalah .cuma satu yang aku nk buat .supaya dia rendahkan ego dia .dia perlu tahu orang lain juga ade hati .bukan dia sorang .aku xtipu mlam ni aku hnya senyum sensorang .dan aku tahu memang aku ni xberhak dijadikan kawan untuk sape2 ,so aku pk aku yang perlu muhasabah untuk kepntingan diri aku .lagipon akhawat tu kn berlatar belakangkan keluarga beragama .semua adik beradik ustaz .thiqah2 .dan aku update status balik 
berapa ramai mereka yang menghafal kalam Allah hari ini disalahertikan ?
jangan pandang mereka dengan pandangan yang tinggi .
kerana mereka dah ambil risiko dengan menyahut seruan menjadi huffaz yang meletakkan sebelah kaki mereka di dalam nereka .
tahukah kamu sebagai penghafal al-quran itu .jika satu ayat disia2kan .
maka seksaaan kubur itu dasyat2 nya melebihi mereka2 yang berdosa .
... tahukah kamu menjaga al-quran itu umpama unta liar .apabila ditinggalkan maka bercebur ia lari
tahukah kamu sebagai ahli quran itu godaan nya begitu dasyat sehinggakan ada yang lari dari tanggungjwab itu .
tahukah kamu kami bertungkus-lumus menjaga kalam itu walau segala kebahagian kami ketika remaja itu telah kami korbankan .
tahukah kamu gunung itu tidak sanggup menanggung quran tapi kami sanggup ?
tahukah kamu nabi Muhammad telah berkata setiap amal itu dimulakan dengan niat ?
tahukah kamu dengan cara kamu menunding ajri itu perit bagi kami ?
tahukah kamu perkataan kamu mencorakkan ketidakkematangan kamu dalam berkata2 ?
tahukah kamu kami ingin memberi gandum keapda kamu ...tapi jangan dibalas dengan najis2 .
tahukah kamu menjaga kalam itu teramat susah sehinggakan apabila kamu ingin menegur kami .kamu gunakan pengalaman kami sebagai huffaz untuk mengutuk mencerca kami ?
tahukah kamu yang kami hanya akan mengunci lidah dan diam apabila dikutuk .
tapi tahukah kamu apa yang kami buat untuk semua itu ?
kamu xkan pernah tahu kerana kamu tidak pernah cuba menjadi Ahli Quran itu sendiri .malah sebagai tulang belakang lebih elok dari menjadi tulang yang patah .
 ye lah .baik aku pasrah je yang memang aku nih dh banyak dosa so nk wt cene kan .xpe je lah .aku terima je ape yang dia nk ckp .dia ternyata bnyk ilmu .dan dia tunjukkan semua yg dia ade .biarkan lah .aku pon boleh je nk cakap yg aku belajar situ sini .habib tu habib ni .sedangkan dengan habib umar pon aku pernah belajar .boleh je nk tunjuk .tapi aku tahu xde makna semua tu klu tunjuk sekalipon .
 
dia plak update status 
saya mula lebih memaham erti kehidupan bermasyarakat..

terkadang kita ingin mengislahkan diri kita sendiri, tanpa melibatkan masyarakat.. tetapi akan dilabel sebagai orang yang mementingkan diri..
bila kita cuba untuk mengajak orang lain turut bersama mengislahkan diri, akan dilabel tunjuk alim atau sja nak memburukkan orang..

... betul2 menguji kesabaran diri dalam melatih diri menceburi bidang dakwah dan tarbiyah.. tak mudah berhadapan dengan manusia yang pelbagai ragam dan karenah.. kerana itu Allah utuskan Rasul dan melatih para Rasul dengan menjadikan mereka pengembala kambing.. kerana ternyata mengembala kambing suatu perkara yang sukar dan rumit.. tambahan, semakin banyak kambing yang perlu digembala, semakin mencabarlah tugas itu.. sama seperti manusia, 10 manusia=100 ragam yang perlu dihadapi..

dan saya, akan sentiasa berusaha mencotohi akhlak nabi sebagai seorang yang sabar.. walaupun saya tahu, terkadang saya mungkin akan tewas dgn godaan syaitan dan nafsu.. insyallah..
  hahaha .dan aku yang kena balik ,so biarlah .xpe je .memang ternyata aku yang berdosa dari segala aspek .xpe .semua tu aku yang tanggung .mungkin dia dh bertemu nabi dan muhasabah diri hari2 .so aku rasa .xpe je dia cakap .sebab aku pon respek dia .xpe2 .semua tu aku redha .biarlah mahkamah Allah tentukan dia yang bersalah pon .tapi aku tetap akan salahkan diri aku .first time aku kena tegur dengan akhawat dengan begitu teruk .semua kawan2 cakap kt aku sabar wi .kau dok diam dh lah .dorang semua tahu aku panas baran .ikotkan singa yang ada dalam perut .dah lama aku luahkan .mcm kt MTS sampai aku hampir masuk lokap gara2 pkl budak .ikotkan hati singa kt dalam nih .dh lama aku luahkan .lama dh singa ni xjerkah orang macma aku buat kt mak ayah budak tu .cg2 pon aku jerkah mcam tu je .ni perempuan yang xberkudrat .semua aku boleh buat tapi aku xnk sebab aku tahu semua tu burukkan keadaan je .xtipu aku cakap aku nk menangis .tapi semua tunjukkan aku ni lemah sangat .
 
aku terus update status 
jika xmampu ucapkan maaf saya faham sebab saya yang patut minta maaf .
maaf la kerana xmampu menjalankan tugas sebagai penjaga al-quran yang sebenar .
selalu tewas kepada nafsu bukan bermakna saya ini buruk .
tapi bermakna saya sedang memanipulasi nafsu supaya mengikuti saya .
pernah mendengar sahabt berkata2 dan kata2 itu masih dalam genggaman tangan kanan sehingga kini .
... 'dalam bersahabat ada dua perkara yang penting yaitu menegur dan menerima teguran'
namun apabila empunya diri yang menegur berkelakuan berlainan dari yang diucapkan .bukankah itu dipanggil tidak matang ?
ingat cahaya Allah itu bukan hnya kepada mereka yang beriman .
tapi universal kepada seluruh hamba2 Nya .
diri ini bukan jenis yang pandai berbicara .
tapi apabila saya berbicara .
100 orang dihadapan tekun mendengar .
sebab mereka tidak memandang kepada yang memberi
tapi terus memandang kepada apa yang diberi

tlg saya pinta ...
jari itu bengkokkan .
belum sampai masa awak tunding kepada saya .
dan tlg sekali lagi saya pinta .
turunkan ego dan berkata2 lah sesuatu yang menyemarakkan semangat .
dan andai para huffaz generasi sekarang mati kerana mempertahankan agama Allah .
saya minta anda tampil dan sahut seruan menjadi penjaga yang seterus nya .
supaya anda fahami bagaimana 'seksa' untuk menjaga al-quran itu .
semoga anda fahami luahan hati mereka yang cuba mencari cinta Allah .
 biarlah dia diam pon asalkan dia tahu aku balas2 komen tu bukan bernafsu .jika aku nafsu dah lama aku ambik kesempatan dalam petra .dah lama aku pegang akhawat2 yang seliuh dalam tu .tapi aku buat bukan kerana benda lain .tapi kerana ALLAH .jika nk pk nafsu .bnyk sangat peluang untuk ku cabul akhawat .tapi aku xbuat semua tu sebab aku tahu benda tu berdosa .

last2 kawan2 cakap suh diam ah .cuba untuk mengalah .so aku pk aku mengalah je lah .kali pertama aku mengalah dengan perempuan setelah dihentam berkali2 .sebab sebelum ni wlaupon aku kalah aku akan tetap tengking banat2 yang ada sampai aku puas .tapi ni x ,aku undur dengan cara menghormati dia dengan status 

ramai minta saya diam .
sebab ego itu lebih tinggi dari langit yang kita nmpak .
sebelum tu ingin diri yang lemah ini utarakan soalan .

jika diberi pilihan :
... 1. hari ini anda diberi 1 epal
2. esok anda diberi 100 epal

mana yang dpilih ?

saya undur diri dengan suatu pesanan -

kadang2 kira nmpk marah dalam kita tenang .kadang2 kita terlihat tenang menghadapi amarah .
percayalah hanya Allah dan diri kita mengetahui apa yang ada didalam diri kita .
ingatlah segala yang diturunkan Allah sangat tidak disukai oleh hait dan nurani kita .
sembahyang-mesti malas
zakat-lagi la bila kena kuarkan duit
haji-ha mesti rase bnyk bazirkan duit

itu semua yang mereka rasa apabila tidak mempunyai halawatul iman .

pernah ditanya kepada Bilal bin Rabah ...
bagaimanakah rasa halawatul iman itu ?

beliau menjawab --
-pernahkah kamu rsa bagaimana kemanisan madu itu mencecah lidah ? begitulah rasa halawatul iman .
-kemanisan dia mencakupi seluruh tubuh badan sehinggakan timbul rasa untuk tidak berpisah dengan rasa itu .

pernahkah kamu rasa semua tu ???

-selamat malam irbid-
 
 
semua tu aku baut untuk jaga hati dia .dalam status au .xpernah aku rendahkan dia ,tapi xpe .ternyata sangkaan aku xpernah salah .jika selalu dok pasal akhawat .dua je kemungkinan .kita disalahertikan dan pasal cinta .so memang aku disalhertikan .
so ambik peluang ni .aku pk stop a pasal akhawat2 .aku dh xlarat .pada mana2 yang rasa nk tgok aku seksa lagi .teruskan .sebab aku pon tahu korang minat tgk orang yg seksa nih .walaupon aku xzahirkn cukup lah aku katakan aku sedih .

Tinta Cinta menzahirkan titisan air mata 

1.14 a.m
28/1/2012

Semsemah , Syari3 Jamiah
Irbid , Jordan 


 
 

No comments:

Post a Comment