"Bersabarlah . Kerana sabar itu sifat yang disukai Allah"

Wednesday, November 30, 2011

jodoh abg ?atau sekadar cinta monyet ?

    salam semua .hurm ,hari ni xmau nk bagi tazkirah dah .ade benda penting nk tulis dulu .hurm .benda ni konfliks taw .tapi aku kongsi lah untuk bacaan korang semua .


   dia start dengan berita khabar abg sulung aku nk kawen .oke la .aku pon turut gembira .ye la .dia pon dh tuta .omor pon dah 25 .patot la dia kawen .lagipon klu aku jadi dia .mesti nk kawen jgk .part time keje dia sekarang ambik gambar orang kawen .dia pon mesti rasa nk kawen jgk .kan ?oke la .aku pon gembira tgok bakal kakak ipar aku dapat dok sekali ngan adik2 .gelak2 sekali dengan adik2 .klu adik2 dah hepi dengan kehadiran beliau .mesti mak ayah oke dengan kehadiran bakal kakak ipar aku tu .



   tapi sebalik nya berlaku .aku tepon lah mak aku tadi dalam pkl 3 waktu jordan .tiba2 .aku keluarkan la pasal abg sulung aku ni .dengan harapan nk congrat mak aku sebab dapat menantu yang satu lagi .tapi sebalik nya .mak aku mengadu dia xsenang .aku mula rasa nk marah kan .dulu time menantu pertama dia xterima jgk .dengan sebab .besan dia xsebulu .oke umi .qawi paham .sekarang ape plak alasan umi ?qawi tok kakak tu oke je .umi pon cakap .dia tu rendah sangat .qawi cakap .oke .alasan tu xditerima .alasan lain ?
umi cakap .ayah dah cari orang untuk abang .tapi abang dh ade .abang xnk tgok langsung pilihan mak ayah .
oke umi .bleh diterima .tapi umi .bila anak lelaki nk kawen .mk ayah xleh halang .klu anak perempuan boleh la .
alasan lain ?

umi cakap .abang xtanya langsung sape yang abg nk .xcakap langsung sampailah abg cakap abng nk kawen .abg teruns pegi jumpa mk ayah perempuan tu .malah abg xbawak langsung umi jumpa bakal besan dia .
yang ni aku diam .btol cakap ui .time abg nom 2 pon dia dh buat cam tu .yang num satu plak .buat hal sama .abg macam biar je umi .padahal umi ni mak asal .sepatot nya abg tanya ape pandangan umi .ye mungkin benda tu xpenting bagi abg .tapi abg perlu jaga hati ibu .ibu mana xrasa dipinggirkan apabila anak nk kawen tapi anak tu xbagitahu langsung .btol umi cakap .tapi aku nk tenangkan ibu .aku cakap mungkin abg terlupa .mungkin abg kalut kot masa tu .sekurang2 mya abg cakap jgk kt umi kn ?umi mengiyakan je .

lepas tu umi cakap .umi bimbang .kita keluarga beragama .kita ada kesedaran agama .perempuan tu .umi takot .dia baru je pakai tudung .makna nya dh lama dia xpakai tudung .terkejut aku .
biar btol abg aku ?dia hafal quran .xkan dia xtaw .macam mana nk pilih isteri .aku pon cakap kt umi .dia perlukan islam tu lah sebab tu dia pakai tudung umi .umi doa kan lah supaya hidayah boleh masok dalam diri bakal menantu umi yang baru tu .




dan kemudian aku chatim dgn kakak tu .aku tgok cara dia cakap .dia orang yang bertanggungjawab .sosial .ayu .mengambil berat .dan orang yang jenis mudah mesra .aku yang baru chatim 5 minit dh rasa hepi .kan bagus bila dia jadi family aku .dan kemudian aku bukak fb dia .baru aku taw kenapa umi bimbang dengan pilihan abg aku .

penuh dalam tu .gambar dia xpakai tudung start dari omor 12 sampai omor 21 .bayang kan ????dah lama dia xpakai tudung .omor 12 .aku kire baligh lah .sampai 21 .agak2 klu abg aku kawen dgn dia ?berapa bnyak yang abg aku kena tanggung ?hush .aku pon di lema .



Ya Allah .permudahkan lah urusan keluarga aku .
Kau berikanlah hidayah untuk bakal kakak ipar aku .
Semoga kami tetap di dalam naungan MU .



someone help me .macam mana ni masalah ni ?


Tinta Cinta terpaku dalam heningan malam .

30/11/2011
5.57 p.m.

Semsemah , Syari' Jami'ah ,
Irbid , Jordan

No comments:

Post a Comment