"Bersabarlah . Kerana sabar itu sifat yang disukai Allah"

Friday, November 18, 2011

haiyoo .demam ker ?dasyat uh .

salam .huhhh .demam ni .xtaw la macam mana bole tiba2 singgah demam ni .huh .mengeluh je keje .benda ni sebenarnya datang dari Allah .maka kembali nya pasti kepada Allah .yang dok mengeluh dari tadi kenapa ?xde makna nya lah .pernah terdengar nabi cakap .xingat perawi .matan semua .cuma ingat .
'demam ni datangnya dari panas api neraka .maka sejukkan lah dengan air'
.xpasti lah .xingat .mana yang ingat ce btolkan .em .ape ?oh nk cakap pasal ape hari ni ?hehe .xde pon .cuma nk cakap yang .emm .malas btol dekat2 pekse ye ?hehe .oke2 .nanti rajin la InsyaAllah .





   haaaa .hari ni .tgh2 demam ni .rasa nk bercerita lah .time demam2 .sakit2 tekak ni .rasa nk cerita pengalaman pahit .memang teramat pahit .time diri ni suspek H1N1 .klu suspek saje xpe je kn ?ni siap positive lagi .em .kite start dari awal2 lagi lah .





  hurm .cerita dia bermula time .emm .haa .time tu ade banat kt MTS .emm .tahun berapa ea ?ha .f4 .masa tu tgh2 hot la pasal H1N1 ni sedang merebak ke seluruh dunia .dan sekolah MTS pon dh bnyak ambik langkah2 berjaga2 .budak yang bersin sekali je .hantar masuk spital terus .ade sekali. time tu .semayang asar .masa tu qawiy semayang tepi tabir .ye la .time tu kan giler perempuan .yang tu nk yang nk .sampai kan semayang pon nk dok jgk tepi perempaun .sehari xdgr suara perempuan xsah .nk tunjuk matcho la ape la .itu dulu .eh lari dari tajuk lak .kt mana tadi ?em .ha .dok kt tepi tabir .masa tu tgh baca maathurat .em .tiba2 banat tepi tuh .dia bersin .klu sekali xpe je kn ?ni bnyak kali .cakap pon suara xkeluar dh .ye la .dorang dok borak2 ,dgr la sekali banat2 tu borak ape .last2 kena tempias bersin uh .hilang segala rasa .fuh .bila fikir bahaya H1N1 .terus jauhkan telinga dari tabir tu .nuqtoh .


   lepas tu .selang 2 hari .datang doctor dari hospital tanah merah .maka doctor tu pon maklumkan kedaruratan dan perintah berkurung bagi pelajar2 MTS setelah dikesan ade 2 orang banat suspek H1N1 .maka start hari tu .time tu .budak2 xleh kuar bilik .kena dok dalam bilik je .grill2 kunci .semayang pon semayang berimam dgn ahli bilik je .maka ditakdirkan diri yang kerdil ni jadi penjaga mereka2 yang demam dalam bilik kuarantin .masa tu xtahu lagi la yang badan ni lemah antibodi .ingatkan nama qawiy kuat semua .xjgk .lepas tu ade kawan baik ni demam teruk .maka diri yang xseberapa pandai ni jaga la .sebab kawan baik kan ?sayang sgt .tidor pon tidor sebelah dia je .dia nk makan suap .dia nk mandi tolong papah .alah .kawan baik kawan baik .lepas tu .3 hari lepas tu dia oke .maka start hari tu .rasa lemah2 badan .rasa sakit2 tulang .pening .dan sampai check rool coll pagi2 ngan nurse .aku pulak jadi suspek .maka aku pulak yang kena masuk dalam bilik kuarantin .ingat ade yang berani jaga .namun hampa .xde sorang pon yang hulur tangan .malah tgok dari tingkap je .
  sedih kan ?xpe .dorang takut dgn penyakit .nk wt cene .   lepas tu suhu badan naik 40 darjah celcius .time tu pkl 12 malam .badan rasa nk meletup .xtaw nk buat ape .nk meronta ?harap lah .badan dh xde kudrat ,
  nk menjerit ?langsung suara xkeluar .out of order.sakit tekak teruk .
  nak bangun berjalan ?lagi lah .
   lepas tu meronta jgk .xle tahan .badan panas sangsat2 sampai xde perkataan boleh huraikan .Allah je tahu macam mana rasa panas tu .peluh mencurah2 .air mata xyah cakap lah .dah macam air terjun .terlalu panas sampai baju lencun .katil tu memang dh macam tempat takungan air .argh!!! .sakit .

nasib baiklah datang seorang hamba .dia datang tgok jenguk ..masa tu aku pegang tangan dia .dia cakap 'eh panas ni qawiy .panas sangat ni'

lepas tu aku cakap .'tolong .panggil ustaz ,nk pegi klinik .badan panas .seksa' sambil menangis .wajah mk ayah dah terbayang dh .memang xtipu nanges ,

ustaz datang .pegang kepala .lepas tu ustaz cakap .'kita xboleh pg malam ni ,esok boleh .malam ni bukan giliran sekolah kita'
ustaz tu lah yang teman .tolong ambikan air semayang .tolong mandikan .tolong time nk g tandas .dia  la yang paling rapat time semua orang takut nk dekat .



maka malam tu aku tertidor bermimpikan kasih sayang umi dan ayah .


esok doctor datang ..........................




maka subuh .docotr datang dgn ambulan .check2 .suhu turun .alhamdulillah .bole la balik ke bilik .waktu kuarantin berbaki 3 hari .


dan time tgh2 makan .tiba pening nk pengsan .lepas tu letak kepala atas bantal .semua gelap .buka2 mata doctor ade kt tepi .doctor cakap
'awak kena pg hosptal .xboleh dok sini'

masa tu geleng kepala tanda xsetuju .tapi doctor cakap .awak ade peluang nk sembuh .jadi awak kena masuk spital .klu x xde peluang nk sembuh .





dipendekkan cerita .maka sampai ke hospital tanah merah dgn bantuan ustaz .ustaz bawak masuk wheelchair .malam tu dh kena inject dh vitamin .badan xcukup kuat untuk melawan virus tu .sakit punggung .jahat tol nurse tu .huh! .malu he .ade ke nurse yang cucuk .malu la .
okeh .lepas tu .masuk wad sambilan .xmasuk wad rapi lagi .ustaz bawakkan air milo .masa tu xtaw nk cakap macam mana lagi terima kasih tu kt ustaz .sayang ustaz tuh .walaupon akhirnya aku yang menjadi orang yang paling dibenci oleh beliau sebab kenakalan ku .huh! i'm sori ustaz .


lepas tu doc datang .masukkan air garam .doc cakap .awak ni .kena masuk wad rawatan rapi .maka doc bawak wheelchair .ustaz tu kena stay .xleh ikot .datang nurse lelaki .dia sorong wheelchair .time nk g masuk wad rawatan rapi .datang nurse lalu .dia tanya tukang sorang 'H1N1?' .tukang sorong angguk .terus nurse yang bertanya tu tutup hidung .larikan diri .rasa time tu ?huh .dah macam ahli neraka .datang sorang tanya .dapat jawapan .terus tutup hidung .air mata mengalir .sedih .umi ayah xdapat datang .doc xkasi pg tgok .dh macam orang yang diabaikan .sedih kan ?em .yang membaca mungkin xsesedih yang merasa .sebab yang merasa dh lalui semua tu .memang teramat perit .xmampu nk hurai .

masa otw jalan nk g wad .masa tu hati ni dh taw xde dh peluang nk hidup jumpa umi dn ayah .lepas tu tanya nurse lelaki yang sorong wheelchair .'abg .jika saya positive H1N1 .apekah masih berpeluang nk hidup ?berapa hari ?'

 nurse tu mengeluh .dia jawab pendek je 'adik kena makan ubat .nanti sembuh lah ' .hurm .nada yang dia keluarkan pon dh taw .memang xde peluang nk survive .air mata yang mengalir pon dh berenti .dah sampai masa untuk aku hadapi semua ni .nk xnk .benda ni datang .kena persiapkan diri jgk walaupon .ia datang secara terpaksa .walau walau walau .hilang harapan bergantung


 dan sampai kt wad kuarantin .kena dok sensorang dalam bilik tu .pintu hadapan kunci .tingkap tutup rapat .luar pada tingkap dan pintu tu ada signboard tulis 'AWAS .PESAKIT H1N1 DIDALAM'
.pergh .rabak terus hati tgok layanan2 yang diberikan .ye la .nk layan macam mana lagi .memang penyakit ni berbahaya .hurm .aku kt bilik yang ke 4 .depan bilik aku .tiga2 bilik kesemuanya bilik H1N1 .semua nya orang tua .dan bermula hari pertama dalam wad tuh .


dari pagi sampai petang renung kipas yang berpusing atas kepala .tgok .hayati .kipas tu xpernah bosan berpusing .malah .kipas tu maintain .alangkah baik jadi kipas .kan ?xde kena sakit .xde kena macam ni .nk ke tandas pon susah .muntah2 .sakit tekak .makanan yang datang semua xselera .datang ayam bakar .telur 3 rasa .semua tolak dalam bakul sampah .sampai lah datang seorang doctor muda .perempuan .dia lah yang bagi semangat untuk hidup .dai yang sanggup ambik risiko .dia sanggup tinggalkan patient lain .semata2 nk tgok aku .dia malah bukak mask yang tutup hidung dia .borak dgn aku .suh aku makan .belai aku amcam ibu .sape yang xtahan nk nanges bile macam ni kan ?xde orang datang bagi pesanan .datang belai .bagi semngat kecuali dia .dia mungkin xtgok aku nanges depan dia .tapi time dok sensorang .aku nanges sakan .


huh ! maka berlalu hari kedua .hari ni .orang tua yang kt bilik depan sekali .meninggal dalam keadaan yang sangat menyayatkan hati
walau aku xtgok .walau aku xjenguk .tapi .aku dapat dgr suara dia
mula2 dia batuk habis habisan .aku yang dgr pon terkejut .batuk yang teramat kuat selama 15 minit .
kemudian dia jerit panas .aku pon tahu bagaimana panas tu .sakit .
selang 5 minit .semua sunyi .dia dah pergi tinggalkan dunia ni .aku semakin takut .ye la .orang dh mati .depan kita je .sama penyakit .
hari tu aku taip ms8 kt umi dh ayah .simpan dalam draf nset .time tu cakap kt nurse .andai saya tgh nazak .sakit .nurse sendkan ms8 ni dekat ibu dan ayah saya .sebab saya dh xberkudrat nk antar ms8 ni .tolong ye ?nurse tu angguk je .aku xingat ape isi kandungan .tapi aku ingat .aku suruh mk ayah sayangkan adik2 sampai lah ke akhir hayat .


pkl 4 .doc bawak ubat .ubat tahan sakit virus H1N1 ni .nk taw macam mana sakit ubat ni ?meh nk cakap .doc inject masuk dalam tangan .time tu semua urat kt tgn ni tegang .membengkak .ini menunjukkan ubat ni jenis concentrated .pekat .jenis yang xdissolve in any liquid .sebab tu dia pressure semua yang ada dalan tangan ni untuk dissolve dengan red blood cell .urat tangan terus membengkak .sakit tuhan je boleh xplain .sakit sampai xleh nk bernafas .ubat tu lah yang perlu aku ambik tiap2 petang klu nk sembuh .tapi aku tahan je .sebab nk hidup .kena survive .huh! sakit .masih rasa lagi .

ptg tu ayah datang .ayah taw nurse xkasi masuk .ayah pon datang tepi tingkap .ayah ketuk tingkap .masa tu xtaw ayah yang datang .bila bukak .rupa nya ayah yang datang .tapi xmenangis .sebab nk tunjukkan yang anak dia ni kuat .ayah hulurkan makanan .ayah xpakai mask pon .sebab ayah ni klu boleh dia nk tukar tempat tidor dalam wad tu dgn anak dia .tapi apakan daya .dia xmampu .ayah cakap .cepat sembuh deh .ayah senyum .dan ayah cakap .ayah datang dgn adik2 .tapi xleh nk masuk .

xpe la ayah .ayah datang pon qawi dh syukur .aku xucap kata2 tu .cuma senyum .sakit tekak xhilang .ayah pon cakap .ayah kena pergi .tadi dh kena marah dgn nurse sebab nk masuk dalam bilik .ayah pergi .hati sayu tgok ayah g .
kemudian pintu wad terbukak .




nurse datang .dengan mata merah menyala .suara ditinggikan .dia cakap .'HAEY .BERAPA KALI SAYA CAKAP DGN AWAK .JANGAN BUKAK TINGKAP TU .AWAK NI ADE PENYAKIT TAHU X .XKIRA LAH SAPA YANG DATANG TEPI TINGKAP TU .JANGAN SESEKALI BUKAK PAHAM !!!!!!!!'

masa tu air mata berderai .sanggup nurse ni cakap macam ni .lepas tu dia datang .hempas2kan tingkap tu .tarik langsir dengan kuat .sebelum dia pergi aku panggil dia .
'nurse .saya pon xmintak nk sakit sampai macam ni .saya pon xtahu saya boleh hidup berapa lama lagi .andai malam ni malam terakhir saya .saya cuma mintk nk tgok dunia luar je .itu pon dh cukup'biarlah klu dia nk marah .aku cuma nk cakap .

aku tgok muka nurse tu serba salah .dia kelu .dia tutp pintu slow2 .aku pon kembali tgok kipas yang berpusing atas kepala dgn air mata yang berbaki .malam tu .pesakit bilik kedua meninggal .
aku xtidor malam tu .bilik pertama dh pergi .kedua dh pergi .lepas tu .bilik ketiga mnyusul selang beberapa jam .aku xtidor malam tu .mata aku renung pintu wad .sampai pkl 2 .aku tunggu kedatangan malaikat yang membawa roh ku kepada rabbku .aku tunggu Malaikatul Maul datang .sebab ketiga2 pesakit depan aku semua dh pergi .dan kini sampai giliran aku .aku pon bakal bergelar allahyarham sebentar saje lagi .mata aku xlepas memandang pintu wad .aku takut untuk berdepan malaikat tu .aku memang teramar takut .malam tu panjang ,aku xtidur .sebab aku tahu amalan aku xpenuh untuk bibir ku menjawab soalan2 di dalam kubur nanti .


pkl4 .hari ketiga .aku tersedar .semua seperti biasa .aku masih beruntung diberikan jasad dan udara untuk aku nikmati .kulihat kedua tangan ku .masih bersama2 aku .aku xtaw nk cakap ape kecuali alhamdulillah .
pagi hari ketiga doc yang baik datang .dia bawak ayam bakar dan nasi .dia cakap .'adik kena makan .baru kuat .baru cepat sembuh .kakak temankan adik makan ye ?' .dia yang dok tepi aku .layan aku mkan .aku xcakap pon dia yang bercerita .dia memang baik .tapi aku dh lupa wajah dn nama dia sekarang .sori doc .sori sangat2 .

malam hari ketiga .aku tersedar lepas solat maghrib .

tgok depan mata .2 wajah yang aku sayang btol2 depan mata .2 wajah yang aku rindu depan mata .dh sampai ajalku .tu yang aku cakap dalam hati .sebab malaikat maut ni .datang dalam wajah orang yang kita rindu .kenudia aku cakap.
'oke .dh sdia .'
ayah senyum .begitu jugak umi .
ayah cakap 'ni ayah lah .bukan sape2 '
masa tu air mata terus jatuh .xmerengek panggil nama ayah dn umi .cuma senyum dn cakap sakit umi .

masa tu umi pon nanges .umi cakap . 'Allah sayang kita .tu dia uji qawi .'
umi ngan ayah xpakai mask pon .umi datang macam biasa .tudung labuh .senyuman xlekang dibibir .umi memabg perempuan yang cantik .patot la sentiasa rindukan umi .sebab senyuman dia tu dh bagi penawar .ayah pon same .ayah keluar perkataan sepatah pon dh jadi penawar .sememangnya Allah tetapkan tiga benda yang kita dapat pahala jika kita lihat .
1.Kaabah yaitu rumah Allah .
2.Al-Quran yaitu ms8 dia .
3Wajah kedua ibu bapa .

xsampai stgh jam .nurse yang garang datang .dia nk marah .tapi bila tgok umi nanges .dia xjadi .dia pon berjiwa ibu .ibu mana yang xmenangis melihat anak dalam kesakitan .nk redakan sakit tu dgn pelukan pon xleh .belaian pon xleh .kasih sayang dgn pandang dn beri semngat je .memang rasa nk peluk umi dn ayah .tapi aku ni dikuarantin .umi dn ayah sanggup pecah masuk dalam bilik kuarantin semata2 nk jenguk anak dia yang dia sayang ni .lepas tu nurse terus tarik tangan umi dan ayah .
bawak mereka keluar ,mata ni cuma mampu hantar mereka dengan air mata syahdu .
saya sayang mereka .
sebelum keluar .ayah sempat tinggalkan mee celup .
mee celup ayah lah makanan pertama yang aku habiskan time dok kt wad .sebelum ni semua aku tolak masuk bakul .doc yang baik dgn aku tu pon terkejut bila dia datang keesokkan .blood pressure aku dia ambik .dia tgok dh decrease ke paras normal .check suhu pon dh decrease ke paras normal .semua berlaku dalam sekelip mata .doc tanya ape aku buat sampai jadi macam ni .

aku jawab 'mee celup kak .sambil2 doa ibu baoa dan tu' .aku tunjuk tafsir Quran .Quran tu milik umi .dia baca tiap2 malam .lepa tu umi suruh aku baca .dan teliti makna2 ayat2 dia .
doc geleng kepala .doc cakap .'kuat nya kasih sayang sampaikan penyakit pon bloeh sembuh .'

petang tu doc datang .dco cakap .awak dh boleh keluar .awak dh sembuh .


tuhan yang tahu bagaimana perasaan ni .Alhamdulillah .aku sujus syukur dalam wad tu .aku menangis .tanda aku sayangkan Allah .aku xrasa yang aku diabaikan oleh Allah .aku terus sambar beg baju .aku keluar wad .aku cakap terima kasih kuat2 kt depan pintu wad sambil nanges .nurse semua senyum .masa tu mk ayah xdatang .aku xbagitaw .nk suprise kan .




sampai umah .umi peluk .umi cakap selamat kembali .
Allah je taw ape tu erti kasih sayang time tu .xtaw nk huraikan macam mana .tapi air mata dh macam air hujan yang jatuh time tu .







cerita tu dh lama .xde reka2 pon .benda ni berlalu dan masih lekat satu persatu dalam kepala ni .
sampai sekarang aku xleh survive klu demam .sebab anti bodi kurang .
apa2 pon .doa dari semua .semoga aku sentiasa kuat .
salam cinta dari langit .




 19/11/2011
3.45 a.m .
Semsemah , Syari' jamia'ah , Irbid Jordan .




1 comment: