"Bersabarlah . Kerana sabar itu sifat yang disukai Allah"

Friday, February 1, 2013

Semakin lama semakin kotor ...

Salam Mahabbah ..


       Kian lama aku pandang kian jijik . Dunia makin hari makin berubah . Putaran semakin pantas . Cukup pantas untuk mengubah segala definisi kemanusiaan yang kian pudar hari ini . Segala erti belas kasihan serta makna kelembutan telah lama diadaptasi menjadi kekerasan . Kadang aku hairan , aku pun turut sama diubah kearah modelisme ????

       Kanak-kanak hari ini disogok kemajuan . Bangun pagi dikejutkan amah ringtone dari Iphone . Terus tangan dicapai Ipad yang entah berapa kali diupdate software-software di dalamnya . PSP tergeletak di kiri tanpa suis off ditekan menunjukkan tidurnya berulitkan game yang beraneka rupa . Itu budak-budak berumur 10 tahun . Perkara ini bukan sahaja berlaku dalam mana-mana berita malah dihadapan mata aku sendiri  . Sehinggakan ibu bapa terpaksa menggunakan amaran untuk tidak membelikan Ipad agar anak-anak menjadi lebih rajin .
   
        Jelas .... Dunia hari ini dicacamarbakan oleh kemajuan yang membodohkan manusia . Seorang bijak pandai Albert Enstein pernah mengeluarkna keluhan beliau dan kerungsingan beliau dengna kemajuan . Katanya dia gusar jika suatu hari nanti manusia ini hanya dijadikan alat kepada perkara-perkara kemajuan . Nah sudah terang lagi bersuluh hari ini generasi muda bahkan dewasa kian lama kian tenggelam dalam keenakan alunan siber .

       Bahkan ... Akhlak serta 'attitude' manusia juga kian lama kian hambar . Berubah menjadi sesuatu yang tak pernah kita bayangkan pada waktu dahulu . Ye . Laman sesawang internet telah menjadi salah satu faktor yang amat besar dalam hidup manusia . Lihat sahaja kepada post-post seta komen yang ada . Perkataan seperti "shit" "f**k" "poop" serta dan sebagainya dibawa ke sana ke mari mengalahkan sepoi-sepoi angin . Damn it  . Right ??? Perkataan-perkataan ini dulunya dianggap kasar serta mejatuhkan maruah dan boleh dianggap sebagai pemutus silaturrahim . Namun hari ini manusia lebih jijik dari kucing , tanpa segan silu menyebut bahan buangan sendiri . Sedangkan kucing tahu bagaimana untuk menyembunyikan aib mereka .

     Dengan perubahan drastik , kadang-kadang aku terfikir . Apabila pencuri di supermarket dikenakan hukuman penjara lebih lama serta denda yang lebih tinggi dari perogol , aku tertanya-tanya bagaimana generasi-generasi selepas ku menjalani kehidupan seharian ???


..................................................................

No comments:

Post a Comment